onsdag 29 juli 2009

Barnportioner..

..Till vuxna, det är frågan.

På jobb igår:
Gäst: - Ja jag har opererat magsäcken så jag kan minsann inte äta mer än en barnportion spätta.
Jag: - Ja nu är det ju så att barnportioner är till för barn upp till 12 år.
Gäst: - Ja men jag får inte äta så mycket. Detta funkar på alla andra restauranger.(+300 mer ord)
Jag: - Det kommer säkert funka här åsså, vad vill du ha att dricka?
Gästens Man: - Jag tar en Kalv!
Gäst: - Oh har de kalv? Åh nu blev jag frestad. Ja, jag tar åsså en kalv!
Jag: - Ja men tyvärr har vi ju inte den i barnportion.
Gäst: -Det gör inget, det går ner.

(nu ser jag framför mig hur jag dänger den förbaskade menyn i huvudet på henne flera ggr.
men jag är ju väluppfostrad, så det sker bara i tanken)

7 kommentarer:

  1. Helt jävla underbart :) hahaha....
    Palla med sådana människor... haha

    SvaraRadera
  2. kan väl bara vara woodgrove som råkar ut för sånt här... hehehe

    SvaraRadera
  3. Å jisses vilken dum människa! Är man opererad och sköter sig (vill inte gå upp allt igen...) så slinker det INTE ner! :)
    Du kunde ha daskat till henne ;-)

    SvaraRadera
  4. Men åt hon upp hela köttbiten då? Jag är opererad och har vid vissa tillfällen bett om mindre portion om det är möjligt. Mest för att det är synd att kasta maten inte för priset.

    SvaraRadera
  5. Efter en Gastric by pass operation är det väldigt individuellt vad man kan äta mer eller mindre av.
    Om nu barnportionerna innehöll T.ex Spagetti och köttfärssås, Potatismos m. köttbullar, pommes med grillkorv (typska barnportioner)så är det saker som de flesta GBP:oererade "dumpar" på. D.v.s Om man äter för mycket så mår man fruktansvärt illa, hjärtklappning, svettningar, feberkänsla mm. (samma sak kan inträffa när man dricker i samband med måltid, maten slussat ut i systemet för fort)
    Däremot så kan de flesta äta lite mer av proteiner, sallad och grönsaker utan att drabbas av "dump".
    Jag kan förstå om detta låter lite knäppt i en icke opererads öron, många tänker väl att "Mat som mat, samma samma, lika lika"
    Nu gissar jag, men jag skulle tro att personen som ångrade sig och ville ha kalv tänkte nog bara äta av köttet och kanske lite av de övriga tillbehören.
    Detta är som sagt väldigt olika från person till person och inget man kan förklara helt och hållet i ett kort inlägg. Men det finns en hel del material att ta del av på nätet som kan ge djupare inblick i hur en kropp fungerar efter en Gastric by pass operation.
    Och, naturligtvis... det finns folk som missköter sig och därför inte heller får ett lyckat resultat efter operationen heller.
    Micke

    SvaraRadera
  6. Alltså detta skrev jag 2009, jag har dessutom inte bloggat på jättelänge. Och så nu huxflux hittar ni hit. Jag tvivlar på att ni följt min blogg och ser ett visst mönster. Jag jobbar mycket med ironi i mina blogginlägg. Men skulle jag mot förmodan börja blogga igen så lovar jag att börja mina inlägg med. Detta blogginlägg kan innehålla något som stör känsliga personer därför ombedes ni blunda de närmaste sekunderna eller scrolla vidare. Ledsen om ni blir upprörda men min blogg jag bestämmer. :)

    SvaraRadera
  7. Jag brukar ställa frågan. Vill de inte minska portionen brukar jag be om en doggybag. Då har man lunch till jobbet dagen där på :-)

    SvaraRadera